20101218

Santiyede Felc Oluyordum

Belki de bu blogun acilmasinda rol oynayan ve basta sadece arkadaslarima gonderdigim yazimdir: Yaşadıklarımdan ders alarak Size birkaç tavsiyem olacak. Bunun bir yili Amerikada olmak uzere Nisantasi nin en iyi ofislerinde toplam bes yillik deneyim sahibiyim. Turkiyede son calistigim firmada deneme suresi ve global ekonomik kriz bahanesiyle ilk beş ay sigortam yatırılmadı. Sonraki bir yıl boyunca saha deneyimi
kazanmak icin günde 14 saat haftada 6 gün aksam 16:00 sabah 06:00 arası santiye takibini kabul ettim. Formenim ve ben kendi cebimizden her gun artan yemek masrafımizi karşıladik. Hiçbir prim ve maaş artışı da almadik halbu ki bir yil icinde demirlere takilan boyaya batan ve cope giden 3 pantolon 3 ayakkabimin bile degeri 800 TL idi. Neticede deneyim ugruna kendi cebimden zarar ederek işverene 1.5 Milyon TL kar getiren uygulamayı tamamladık. Müşteriyi ve işvereni memnun etme uğruna bu esnada gerçek anlamda sakat kalmanın eşiğinden dondum. Sahadaki koşturmaca ve ağır bir malzemeyi çekmem neticesinde bel fitigi oldum. Teşhisten sonra bir yıl ayni tempoda çalışmaya devam ettiğim için diskteki yırtılma ilerledi ve hastaneye yatmadan önce gönye koysanız 90 derece ölçebileceğiniz açıda belden yukarısını doğrultamıyordum ve 3 adımdan fazla yürüyemiyordum. Ameliyat olmasaydım samimiyetle belirtiyorum çalışabilme ve kendi kendime hayatimi devam ettirebilme şansım yoktu. 28000 TL tutan ameliyat masrafını primini kendim ödediğim özel sağlık sigortası karşıladı ki yıllık primi 1800 TL.dır ameliyattan sonra 2200 TL. ye yükseltildi.
Ameliyat öncesi surecte yapılan ama sonuç vermeyen fizik tedaviler ve MR görüntüleri özel sigorta limitlerimi aştığı için 6000 TL de ailemden almak zorunda kaldım. Hastanedeyken ve sonrasında patrondan gelen tek sey “gecmis olsun” yazan bir adet SMS idi. Bu olaydan ancak 3 ay sonra maas artisi ve tekrar calisma konusunda teklifte bulundularsa da hastanede yattigim surede verdikleri tepki sok ediciydi; maddi, manevi bir destek teklif etmek yerine muhasebeci son calistigim ayda rapor suresi ayin 7 si ve 27 si arasinda oldugu icin son calistigim 7 gunluk maasimi, ayin son 3 gün ücretini de hesaplayip maaşımdan kesinti yaparak, bir arkadasimla hastaneye yollamisti. Halbuki raporlu gunlerin ucretini SGK calisanin hesabina 2 ay sonra yatiriyordu. Bunu bildikleri halde maasimi tam verip SGK dan alacagim parayi onlara daha sonra geri odemem icin bile teklifte bile bulunmadilar. Ayrica maas diye yollanan paranin yarisini ben hastanede yattigim sure icinde bakimimi yapan hasta bakici ve hemsirelerin cebine bahsis niyetine birakmistim. Yani anlayacaginiz ben bu bonkorlukle Nisantasinda ofis acamam, cunku Nisantasinda ofis acabilmek icin biraz insanliktan UZAK olmak lazim. Sevgili meslektaslarim, bir kere kaybettıgınızde kımse sevdıklerınızle gecırebılecegınız zamanı veya saglıgınızı gerı veremez, internetten is kanununu, SGK mevzuatini okuyun, onceden edineceginiz resmi evraklari bilin ve kesinlikle isverene taviz vermeyin. Amerikada calistigim mimari ofiste her aksam vaktinde paydosumu yaptim ve ucretimi dakikasina kadar aldim fakat ne Amerikada gecerli bir diplomam ne de calisma iznim vardi. Yani donup dolasip siginacagimiz tek yer vatanimiz. Turkiye’de birinci sinif vatandas olarak her turlu hukuki hakka ve en iyi okuldan gecerli diplomaya sahibiz. Ekonomide FIRSAT MALIYETI diye bir terim vardir yani siz 18 yasinda calisip para kazanmak yerine egitiminize yatirim yapip ortalama bes yil bu kazanctan ve ticaret deneyiminden feragat edersiniz, ayrica yilda ortalama 15 bin TL egitiminize harcarsiniz. Mezun olduktan sonraki ilk 5 yilda tecrubeye bagli birikim yapabilecek bir maasiniz da olmaz. Su durumda sizin yerinizde 10 yil once ticarete atilip dukkan alan egitimsiz biri hic calismadan 4000 TL kira getirisi ve gayrimenkule sahip olabilir. Ozellikle İstanbul un yasam kosullari icin dusuk maas uygulayan ve standard olusturmadan calisan her mimarlik ofisi ve bunlarin denetiminden sorumlu her kurum bu ulkenin egitim duzeyinin ve ekonomisinin katledilmesinde suc ortagidir. Yorumlariniz icin (saygilarimlaturkiye@yahoo.com) a mail atabilirsiniz.

isimsiz

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder